Już wkrótce kolejne święto dla osób zainteresowanych rozwojem technologii i pogłębienia wiedzy o symulacji, czyli Simulation World. Pracownicy Ansys wraz z licznymi gośćmi przygotowali setki prezentacji, które będzie można wysłuchać bezpłatnie 20 i 21 kwietnia. Aby ułatwić nawigację po bardzo bogatej agendzie, specjaliści z działu technicznego Symkom opracowali listę 11 prezentacji, których nie można przeoczyć.

System, w którym zamieszczona jest agenda został stworzony tak, aby każdy uczestnik eventu mógł sam ułożyć swój plan złożony z wybranych prezentacji. Wystarczy dodać je do swojego elektronicznego kalendarza.

A oto zagadnienia szczególnie polecane przez dział techniczny Symkom:

1. Optymalizacja aerodynamiki pojazdów

 

Fast and cost efficient CFD optimization of a Dallara Formula 3 car by means of adjoint and RBF mesh morphing

data: 20.04  godzina: 14:00

Przyjrzyjmy się zagadnieniom branży motoryzacyjnej i tematyce aerodynamiki, które mocno wpłynęły na rozwój metod numerycznych mechaniki płynów. Dr inż. Adam Piechna, Szef Działu Technicznego zawsze śledził prezentacje dotyczące wykorzystania oprogramowania przy projektowaniu samochodów. W prezentacji interesujące będzie przedstawienie połączenia dwóch podejść: metody operatora sprzężonego, które jest mocno rozwijane w ostatnich wersjach oprogramowania Fluent oraz znanego już od dawna modułu RBF-Morph do zaawansowanej deformacji siatek.

Dr inż. Maciej Szudarek, Specjalista ds. symulacji przepływowych, w prezentowanej metodzie widzi możliwość dopracowania projektu i narzędzie do znajdowania nieszablonowych rozwiązań. Analiza wrażliwości połączona z odpowiednią deformacją geometrii jest niezwykle ciekawym narzędziem, które pozwala wykroczyć poza ramy analiz wariantowych czy parametrycznych.

2. Jak zredukować hałas i uciążliwe wibracje w pojazdach elektrycznych

 

Multi-Physics Simulation of Eccentricity Induced Electric Motor Noise and Vibration

data: 21.04  godzina: 12:45

Rozwój branży samochodów elektrycznych z każdym rokiem nabiera prędkości. A to wymusza rozwój wysoko sprawnych silników o dużej gęstości mocy. Dr inż. Mateusz Będkowski, specjalista ds. analiz elektromagnetycznych zaznacza:  Na znaczeniu zyskują kwestie związane z redukcją hałasu, wibracji i uciążliwości (NVH), które wpływają bezpośrednio na komfort użytkowania samochodu elektrycznego. W poleconej prezentacji zagadnienia sprzężone zostały wykorzystane do symulacji wibracji silnika z ekscentryczną szczeliną powietrzną i powstałego na ich skutek hałasu.

dr inż. Adam Piechna

dr inż. Maciej Szudarek

dr inż. Mateusz Będkowski

3. Podnoszenie wydajności układów chłodzenia

 

Reduced Order Modeling of Actively Cooled Electronics Systems under Varying Flow Rates using Icepak and Twin Builder

data: 21.04  godzina: 14:50

– Potrzeba niezawodnego i wydajnego układu chłodzenia w nowoczesnych systemach elektronicznych wzrosła ze względu na dążenie do miniaturyzacji i rosnącego zapotrzebowania na moc. – Mateusz Będkowski zachęca do obejrzenia kolejnej prezentacji związanej z analizami elektromagnetycznymi. Zamiast pasywnych urządzeń chłodzących preferowane są aktywne urządzenia chłodzące, takie jak wentylatory i płyty chłodnicze. Jednak kontrola hałasu i zużycie energii mogą często stanowić wyzwanie w przypadku aktywnych układów chłodzących. Dlatego na znaczeniu zyskują rozwiązania pozwalające na zmianę natężenia przepływu wentylatora lub pompy płynu chłodzącego od wymagań chłodzonego systemu.

Następną dziedziną, którą zainteresowanie “rośnie” w bardzo szybkim tempie są technologie przyrostowe. Części wykonane z wykorzystaniem tych rozwiązań wytwarzania mogą charakteryzować się znacznie mniejszą masą oraz możliwością uzyskania kształtów, które są niemożliwe do uzyskania z wykorzystaniem metod konwencjonalnych. Jak zaznacza dr inż, Wojciech Danek, specjalista ds. analiz mechanicznych: Autorom prezentacji udało się zredukować masę wymiennika o 80% oraz zmniejszyć liczbę części z ponad 40. do jednej! Jednak, aby tak się stało niezbędne jest wykonanie modelu zgodnie z filozofią Design for Additive Manufacturing, która pozwala na wykorzystanie pełnego potencjału technologii przyrostowych.

5. Rewolucja w badaniu i gromadzeniu danych o morzach i oceanach

 

Challenges in applied biomimetics in digital prototypes towards bringing new tools for marine exploration

data: 20.04  godzina: 13:30

Firmę NOA Marine wspieramy w ramach Ansys Startup. Doskonali ona autorskie rozwiązania autonomicznych, wydajnych, bezzałogowych pojazdów podwodnych. Do wpisania tej prezentacji w kalendarz zachęca Adam Piechna: Ze względu na część moich naukowych zainteresowań temat szeroko pojętej biomimetyki działa na mnie jak magnes. Myślę, że warto dowiedzieć się więcej o technologii, która ma szansę zrewolucjonizować eksplorację wód stawiając na optymalizację i obniżenie kosztów tego procesu przy jednoczesnym zmniejszeniu pozostawionego śladu węglowego.

6. Polski startup opracowujący transport przyszłości

 

Benefits of simulations in innovative railway industry

data: 20.04  godzina: 13:45

Prezentacja startupu Nevomo (wcześniej Hyper Poland), który mamy przyjemność wspierać w ramach programu Ansys Startup od kilku lat. To pozycja obowiązkowa dla wszystkich zainteresowanych przyszłością transportu – zachęca Michał Ałaszkiewicz, Specjalista ds. analiz przepływowych. – Warto zobaczyć pomysłowe rozwiązania polskiego hyperloopa i wykorzystanie oprogramowania ANSYS w niemal całym jego portfolio – począwszy od analiz elektromagnetycznych poprzez analizy mechaniczne a kończąc na analizach przepływowych.

7. Poprawa diagnostyki i rozwój prognostyki medycznej

 

Simulation as a Tool to Plan Complex Pediatric Cardiac Surgery

data: 20.04  godzina: 13:00

Symulacja komputerowa ma coraz większy wkład w rozwój inżynierii biomedycznej, przede wszystkim w techniki obrazowania medycznego. Jak podkreśla Adam Piechna: – Jednym z istniejących już trendów jest wykorzystanie modelowania numerycznego “patient specific” – a więc wykonanie symulacji dopasowanej do konkretnego przypadku. Daje to niesamowite możliwości rozszerzenia standardowej diagnostyki i dodatkową prognostykę między innymi testowanie wariantów przed i pooperacyjnych.

dr inż. Wojciech Danek

dr inż. Marek Szymczak

dr inż. Konrad Kamieniecki

8. Urządzenia piezoelektryczne i Ansys

 

Piezoelectric analysis

data: 20.04  godzina: 16:45

Piezoelektryki są coraz częściej i szerzej wykorzystywane w wielu gałęziach przemysłu. Można je znaleźć w urządzeniach akustycznych, mikromaszynach a nawet w bioinżynierii, np. do wzbudzania drgań w uchu. W jaki sposób w zaprojektowaniu urządzenia piezoelektrycznego może pomóc nam oprogramowanie Ansys? Prezentację na ten temat poleca dr inż. Konrad Kamieniecki, Specjalista ds. analiz mechanicznych.

9. Nowe możliwości analiz filtrów częstotliwości

 

Radio Frequency Filter Design – New Ansys tools for filter design and analysis

data: 21.04  godzina: 14:00

Ansys stale pracuje nad poszerzaniem oferty dostępnych narzędzi do analiz. Podczas tej sesji przedstawione zostaną nowo nabyte narzędzia: Ansys NuHertz oraz Ansys Synmatrix. Jak tłumaczydr inż. Marek Szymczak, specjalista ds. analiz elektromagnetycznych:  Pozwolą one na znaczne uproszczenie procesu syntezy i analizy filtrów mikrofalowych. Dzięki temu, że bezproblemowo łączą się z pakietem Ansys Electronics Desktop to proces projektowania i symulacji filtrów powinien być przyjemny i bezproblemowy.

10. Ansys HFSS i nowości w generacji siatki

 

Simulating Complex Electromagnetic Systems with HFSS Mesh Fusion

data: 21.04  godzina: 16:45

Marek Szymczak zwraca również uwagę, że jednym z głównych segmentów, w którym zaszły znaczące zmiany w oprogramowaniu Ansys HFSS, jest proces związany z generowaniem siatki. Mesh Fusion to technologia, która pozwala na łączenie różnych strategii siatkowania oraz jej lokalne dopasowanie do aktualnie przetwarzanego elementu. Dzięki temu możliwe jest wygenerowanie dobrze dopasowanej siatki dla projektów, w których występują komponenty 3D lub dla projektów zagnieżdżonych. Zdecydowanie ta technologia jest warta poznania.

11. Wykorzystanie narzędzia RBF-Morph w modelowaniu crash testów

 

Integrating RBF Morph and LS-DYNA into Ansys Workbench and Mechanical for car bonnet crash optimisation

data: 20.04  godzina: 14:45

Jeszcze jeden temat dla osób interesujących się optymalizacją pojazdów, tym razem pod kątem obciążeń wynikających z uderzeń. Podczas prezentacji przedstawione zostanie narzędzie RBF-Morph. Wojciech Danek poleca to wystąpienie wszystkim osobom zainteresowanym crash testami. Dotychczas w trakcie optymalizacji geometrii różnych elementów niezbędne było wygenerowanie nowej siatki elementów skończonych, co oczywiście wiązało się z dodatkowym czasem poświęconym na tą operację. Dlatego wydaje mi się, że prezentowane przez autorów prezentacji narzędzie RBF-Morph, umożliwiające modyfikację siatki poprzez zmianę położenia węzłów, w połączeniu z oprogramowaniem LS-Dyna, wydaje się bardzo ciekawe i mogące znacznie przyspieszyć ten proces.

Simulation World – jak wziąć udział

Przypominamy, że Simulation World jest bezpłatną konferencją online organizowaną przez firmę Ansys. Wziąć udział może w niej każdy, kto dokona rejestracji. 

Zachęcamy również do samodzielnego przejrzenia agendy, jesteśmy pewni, że czeka w niej na Państwa bardzo wiele ciekawych tematów.