Słowo o nas

Początek naszej działalności to marzec 2017 roku, kiedy to jako siedmioosobowy zespół studentów z Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej podjęliśmy wyzwanie budowy motocykla wyścigowego klasy PreMoto3 na międzynarodowe studenckie zawody MotoStudent. Idea zawodów zakłada rywalizację zespołów na autorskich konstrukcjach, bazujących na wspólnym dla wszystkich ekip silniku. Brak możliwości ingerencji we wnętrze silnika oznacza konieczność szukania przewagi nad rywalami w innych obszarach. W takiej sytuacji nieodzowne jest wykorzystanie zaawansowanych programów inżynierskich, takich jak ANSYS.

Jako że końcowy wynik w zawodach uzależniony jest w połowie od konkurencji związanych z aspektami projektowo-biznesowymi, przykładamy dużą wagę do przygotowania szczegółowej dokumentacji technicznej popartej symulacjami inżynierskimi.

ANSYS-Academic-Program-WUT-SiMRacing motor

Interdyscyplinarny projekt wymaga zaawansowanych narzędzi

Niewielka moc silnika na poziomie 31 KM wymusza optymalizację konstrukcji pod kątem m.in. minimalizacji masy czy oporu aerodynamicznego, należy jednak pamiętać o utrzymaniu całkowitej sztywności podwozia na poziomie gwarantującym uzyskanie satysfakcjonujących własności jezdnych założonych we wstępnej fazie projektu. Interdyscyplinarność przedsięwzięcia oraz wykorzystanie zaawansowanych materiałów (kompozytów, stopów aluminium, tytanu) oznacza obligatoryjność wykorzystania szerokiego spektrum modułów ujętych w oprogramowaniu ANSYS, w tym głównie ANSYS Mechanical i ANSYS Fluent.

ANSYS-Academic-Program-WUT-SiMRacing analysis

Intuicyjna obsługa oprogramowania w połączeniu z uczestnictwem członków zespołu w szkoleniach organizowanych przez firmę Symkom pozwoliło na wirtualne przetestowanie różnych konfiguracji tego samego elementu niemalże dla każdego podzespołu motocykla. Wykorzystanie modułu SpaceClaim opartego o filozofię Direct Modeling pozwoliło na kilkukrotne skrócenie czasu przygotowania modeli CAD do wymogów analiz inżynierskich. Możliwość bezpośredniego wprowadzania zmian oraz naprawy błędów geometrii w importowanych modelach zapewniła przetestowanie większej liczby konfiguracji podzespołów. Dla konstrukcji stalowej ramy kratownicowej dzięki przeprowadzonym analizom na modelach belkowych oraz powłokowych zwiększyliśmy sztywność skrętną o blisko 50% względem rozwiązania bazowego, utrzymując masę konstrukcji na podobnym poziomie.

Korzystając z oprogramowania ANSYS Fluent i Obliczeniowej Mechaniki Płynów przeprowadzony został proces optymalizacji kształtu owiewek aerodynamicznych, który pozwolił na uzyskanie wartości wskaźnika oporu aerodynamicznego na poziomie motocykli klasy 125 GP startujących w Mistrzostwach Świata do roku 2011. Analiza rozkładu ciśnień wokół motocykla umożliwiła optymalne umiejscowienie elementów układu chłodniczego oraz wlotu obudowy filtra powietrza. Integracja pomiędzy modułami pozwoliła na obniżenie masy pakietu aerodynamicznego wykonanego z kompozytu epoksydowo-węglowego wykorzystując do obliczeń wytrzymałościowych obciążenia z analiz CFD.

Dysponując konstrukcją o ustalonej regulaminem masie minimalnej wynoszącej 95 kg i zdolną do uzyskania prędkości maksymalnej blisko 180 km/h, liczymy na równorzędną rywalizację z zespołami od lat startującymi w zawodach MotoStudent.

Pracowity sezon 2019 i plany na przyszłość

Rok 2019 traktujemy jako sezon testów i przygotowań do głównego celu, czyli zawodów MotoStudent, które odbędą się w październiku 2020 roku na torze MotorLand Aragon w Hiszpanii. W obecnym sezonie zakładamy starty w wybranych rundach Pucharu Polski oraz w jednej rundzie Mistrzostw Słowacji. Naszym celem na czas testów jest rozwój konstrukcji oraz weryfikacja przyjętych założeń. Planujemy również rozwój kadry zespołu w zakresie optymalizacji topologicznej w oparciu o moduł ANSYS Topology Optimization i liczymy na dalszą owocną współpracę z firmą Symkom, dzięki której mamy możliwość rozwoju umiejętności w zakresie symulacji inżynierskich.

ANSYS Academic Program

ANSYS i Symkom wspiera zespoły studenckie poprzez dostarczanie najlepszych na rynku narzędzi do analiz numerycznych oraz wiedzy jak ich używać.