Kim jesteśmy?

Studenckie Koło Naukowe ROTOR działa przy Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. Stanisława Pigonia w Krośnie. Razem z naszym pojazdem, nazwanym „Piłą”, startujemy w międzynarodowych zawodach Shell Eco-marathon. Polegają one na przejechaniu jak najdłuższego dystansu na jednym litrze paliwa. Jesteśmy studentami marzącymi, aby zmienić oblicze polskiej motoryzacji. Głównym celem naszej działalności jest poszerzanie technicznej wiedzy motoryzacyjnej oraz umiejętności z zakresu projektowania, obliczeń wytrzymałościowych oraz wytwarzania nowych konstrukcji pojazdów samochodowych. Obecnie Koło liczy ponad 20 członków i podzielone jest na sekcję projektowo-mechaniczną i marketingowo-prawną. Tym, co nas wyróżnia jest różnorodność zespołu. Członkowie studiują oni m.in. mechanikę i budowę maszyn, zarządzanie, budownictwo, międzynarodową komunikację językową, górnictwo i geologię oraz pedagogikę.

ANSYS Academic Program Rotor (7)

Jak to się wszystko zaczęło, a jak wygląda teraz?

Pomysł związany z budową bolidu oraz udziałem w zawodach Shell Eco-marathon zrodził się w roku akademickim 2014/15. Dzięki pracy studentów i opiekuna koła już w 2016 roku „Piła” wystartowała w zawodach Shell Eco-marathon. Większość części tworzymy sami, jednak pomagają nam również sponsorzy, którzy wykonują części do bolidu oraz wspierają nas finansowo. Przygotowania trwają od początku roku akademickiego, a nawet wcześniej. Podział pracy w kole jest zorganizowany i każdy członek koła ma przydzielone zadania. W sekcji projektowo-mechanicznej studenci pod opieką mgr inż. Tomasza Kosztyły oraz mgr inż. Krzysztofa Ochałka zajmują się modernizacją bolidu. W sekcji marketingowo-prawnej pod okiem dr Anny Słowik studenci zajmują się pozyskiwaniem sponsorów, promocją uczelni oraz marketingiem koła.

W 2016 roku debiutowaliśmy na zawodach Shell Eco-marathon w Londynie, gdzie zajęliśmy 9 miejsce. W roku 2017 na jednym litrze etanolu przejechaliśmy 306 km, znacznie poprawiając poprzedni wynik. Podczas kolejnego startu, w roku 2018, uzyskaliśmy wynik 498 km/1l etanolu, co pozwoliło nam zająć 19 miejsce w Europie. W tym roku po raz kolejny pobiliśmy własny rekord, uzyskując na zawodach Shell Eco-marathon w Berghem w Holandii wynik 749 km/1l etanolu, co dało nam 1. miejsce wśród pojazdów napędzanych etanolem i 2. wśród pojazdów zasilanych alternatywnymi źródłami energii.

Jak działa nasza ,,Piła’’?

Sekret tkwi w szczegółach, a przede wszystkim w pracy, którą włożyliśmy w skonstruowanie innowacyjnego, ekologicznego pojazdu. Budowa „bolidu” o dużej energooszczędności była możliwa poprzez zastosowanie konstrukcji charakteryzującej się niskimi oporami ruchu. Napęd pojazdu powinien odznaczać się dużą efektywnością w szerokim zakresie pracy. Obecnie pracujemy nad nowym silnikiem spalinowym, którego elementy, jak korbowód czy tłok, zostały przebadane wytrzymałościowo z wykorzystaniem oprogramowania ANSYS. Dzięki modułowi ANSYS Fluent możliwe będzie poprawne zaprojektowanie kanałów dolotowych i wydechowych w głowicy, tak ważnych ze względu na maksymalne wysilenie jednostki napędowej.

Nasze plany na przyszłość?

Naszym głównym celem jest pobicie rekordu Polski oraz możliwość rywalizacji w zawodach z najlepszymi drużynami Europy. Chcemy też w przyszłości wykorzystać naszą wiedzę, którą nieustanie zdobywamy, aby tworzyć projekty służące rozwojowi nauki oraz realizować projekty badawcze. W chwili obecnej pracujemy nad nowym bardziej innowacyjnym bolidem. Szczegóły tej konstrukcji pozostawimy jeszcze w tajemnicy.

ANSYS Academic Program

ANSYS i Symkom wspiera zespoły studenckie poprzez dostarczanie najlepszych na rynku narzędzi do analiz numerycznych oraz wiedzy jak ich używać.