Kim jesteśmy?

Cerber Motorsport jest pierwszym polskim zespołem studentów, który stanął na podium prestiżowych zawodów Formula Student. Rywalizacja polega na zaprojektowaniu, zbudowaniu od podstaw i przetestowaniu bolidu wyścigowego, który będzie następnie oceniany przez międzynarodowe jury w wielu kategoriach. Ta niesamowita historia rozpoczęła się od skromnej grupy studentów, których marzenia i ambicje nie pozwoliłyby zakończyć edukację wyłącznie na przestudiowaniu zajęciowej teorii. Wiedząc, że to za mało, postanowili skorzystać z możliwości Politechniki Białostockiej, całkowicie ulegając swojej pasji do motoryzacji. Cel był jeden – sukces w Formule Student. Od planów przeszli do realizacji i już w 2013 roku zadebiutowali na Formula Student Germany z ich pierwszym autem – CMS-01.

ANSYS_Academic_Program-Cerber_Motorsport zespol (1)

Zaprojektować, zbudować, wygrać – o projekcie słów kilka

Jak już wiemy, zawody Formula Student polegają na zbudowaniu od podstaw bolidu wyścigowego. Najważniejsze jest jednak przed nami, ponieważw kolejnym etapie zespół czeka szereg konkurencji statycznych (np. Business Plan Presentation, Engineering Design Event) oraz dynamicznych (np. Skid Pad, Endurance), który sprawdzi między innymi stosowność użytej konstrukcji auta, biznesowy plan spieniężenia bolidu, jego przyspieszenie, czy też wytrzymałość na 22 kilometrowej trasie.

ANSYS_Academic_Program-Cerber_Motorsport zespol (2)
ANSYS_Academic_Program-Cerber_Motorsport zespol (4)

W myśl powiedzenia „masa wrogiem przyspieszenia”, podczas wykonywania auta wykorzystywane są bardzo lekkie, aczkolwiek wytrzymałe materiały kompozytowe. Rewolucyjnym etapem rozwoju projektu było zastosowanie kompozytowej konstrukcji samonośnej, wykonanej z włókna węglowego oraz aluminiowej przekładki o strukturze plastra miodu. Jednakże, wielkie koncepcje wymagają również wielkiej dbałości o szczegóły.

ANSYS_Academic_Program-Cerber_Motorsport (2)

Każdy zastosowany przez nas pakiet aerodynamiczny, którego głównym zadaniem jest zwiększenie właściwości  trakcyjnych auta, został oparty na badaniach przeprowadzonych w module ANSYS Fluent. Pozwala on między innymi na zamodelowanie i symulację wszelakich zjawisk przepływowych. Ponadto, model auta w skali, wykonany na podstawie danych uzyskanych w programie, został przetestowany w tunelu aerodynamicznym. Aktualnie stosowany przez nas pakiet aerodynamiczny, w najnowszym bolidzie CMS-05, generuje docisk do 160kg przy prędkości około 120km/h.

Co więcej, badania wykonane w module ANSYS Mechanlical pozwoliły nam na analizę parametrów rozkładu naprężeń oraz deformacji mocowań dyferencjału, koła łańcuchowego i mimośrodów, przyczyniając się do zaprojektowania bezpiecznych oraz lekkich komponentów układu napędowego

Kolejnym ważnym elementem auta, którego analiza w module ANSYS Fluent pozwoliła na uzyskanie równomiernego napełnienia cylindrów silnika, był kolektor dolotowy. Prace polegały na zbadaniu rozkładu czynnika roboczego, czyli powietrza, na poszczególne kanały dolotowe przyczyniając się do określenia finalnej geometrii kolektora dolotowego.

Jak nasza interdyscyplinarność przekłada się na wyniki?

Dotychczas zespół startował w zawodach organizowanych w Niemczech, Czechach, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, we Włoszech oraz na Węgrzech. Zacznijmy jednak od początku. Rok 2013 nie był rokiem obfitym w sukcesy, aczkolwiek przyniósł zespołowi nagrodę Sportmanship Award 2013 FS Germany i wiele motywacji do dalszej, ciężkiej pracy, aby móc w niedalekiej przyszłości stanąc na podium. Nieco lepiej wypadł sezon z bolidem CMS-02, aczkolwiek skuteczne zredukowanie masy pojazdu (niemalże o 55 kg) oraz zmniejszenie spalania paliwa pozwoliły z wielkim optymizmem spoglądać na zbliżający się sezon FS 2016. Nabyta więc przez ten okres wiedza oraz doświadczenie doprowadziły zespół do fragmentu historii projektu Cerber Motorsport, który z przyjemnością wspominamy do dzisiaj. Mianowicie, sezon 2016, CMS-03 i -04 serie zawodów, na których każdy z członków „zostawił” swoje serce.

FS Czech Republic 2018, 1. miejsce w konkurencji AutoX
FS Czech Republic 2018, 1. miejsce w konkurencji AutoX

Wspólnymi siłami wywalczone 2. miejsce w konkurencjach Acceleration, Skidpad i Endurance oraz wysoka lokata w konkurencji Autocross przyczyniły się do fantastycznego, drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej Formula SAE Italy! Sezon 2016 przyniósł nam również niezapomniane 1. miejsce w rywalizacji Autocross oraz wysokie miejsca w innych konkurencjach, co ostatecznie złożyło się na 4. pozycję w klasyfikacji ogólnej FS Czech Republic. Bolid CMS-04 szczególnie zapunktował w konkurencjach Skidpad oraz Cost&Manufacturing na zawodach we Włoszech oraz w Czechach. Miniony sezon to nie tylko kolejny niesamowity triumf tego zespołu w rywalizacji Autocross – 3. miejsce w konkurencji Skidpad (FS Italy) oraz 2. miejsce w konkurencji Acceleration (FS East) pozwoliło ostatecznie znaleźć się Cerberowi w pierwszej dziesiątce, we wszystkich seriach zawodów, w których partycypowali.

Z przyjemnością patrzymy w przeszłość, lecz to ambicja popycha nas do przodu…

Niewątpliwym fundamentem całego projektu jest ogromna chęć rozwoju na różnych płaszczyznach oraz nasze marzenia, aby cały wysiłek i mnóstwo ciężko przepracowanych godzin zaowocowały sukcesami na arenie międzynarodowej. Przed nami sezon 2019, wiele nowych i ambitnych rozwiązań, których wprowadzenie znacznie ułatwia nam oprogramowanie ANSYS, a przy tym ogromna radość z życia przygodą jaką jest Formula Student.

ANSYS Academic Program

ANSYS i Symkom wspiera zespoły studenckie poprzez dostarczanie najlepszych na rynku narzędzi do analiz numerycznych oraz wiedzy jak ich używać.